Näin voit auttaa lasta kohtaamaan pelkoja:

1. Jännitys ja pelot ovat normaalia

Kerro lapselle, että jännitys ja pelot kuuluvat elämään, eikä jännittämisessä tai pelkäämisessä ole mitään väärää. Taustalla ovat aina tarpeet hyväksytyksi, nähdyksi tulemisesta ja turvallisuuden tunteesta.

2. Tarkastele omaa käyttäytymistäsi.

Ylisuojelevaisuus voi tehdä lapsesta pelokkaan. Jos pelkkää reippautta korostetaan, lapsi saattaa alkaa piilottaa omaa jännitystään. Lapselta kova vaatiminen voi aiheuttaa jännitystä ja stressiä. Lapsi havainnoi ja seuraa aikuisen käyttäytymistä ja oppii sitä kautta, miten tunteisiin kannattaa suhtautua.

3. Pidä lapsi sylissä, läheisyys ja kosketus rauhoittaa

Jos lasta pelottaa tai jännittää, ota lapsi syliin, tai silittele häntä. Kosketus ja lähellä oleminen tuovat turvaa ja rauhoittavat lasta. Voit myös kokeilla hieroa lasta.

4. Ole myötätuntoinen ja kuuntele lasta

Pysy rauhallisena ja lempeänä, ja kysy lapselta, mikä jännittää. Sanoita lapselle tilanne, puhu ääneen siitä, miltä jännitys tuntuu kehossa, älä vähättele lapsen kokemusta. Ilmeet, eleet, puhe ja kosketus yhdessä luovat tilanteesta rauhallisemman.

5. Keskittykää hengittämiseen

Ohjaa lasta keskittymään syvään ja rauhassa hengittämiseen. Voit hengittää itse malliksi. Nenän kautta sisään, ja suun kautta rauhallisesti ulos.

6. Käykää rohkaisevia tilanteita läpi

Muistelkaa yhdessä, millainen tilanne on lasta jännittänyt aikaisemmin. Mitä tapahtui? Miten asiasta selvittiin? Apuina voi olla fyysistä rauhoittumista, hengittelyä, keinumista, voima-asento, tai voimasanat, tärkeä esine kuten pehmolelu jne.

Varovaisesta pingviinistä kertovassa tarinassa ”Pelokas Pingviini ylittää itsensä” tulee vastaan monta jännittävää tilannetta.

OSTA