Miten rauhoittua?

Vilkkaasta Pomppu Banskusta kertova tarina käsittelee iltarauhoittumista. Tässä käytännön vinkkejä:

1. Iltarutiinit

Luokaa omat iltarutiinit, jotka toistatte joka päivä ennen nukkumaan menoa. Toisto ja tuttuus luovat lapselle turvallisen olon ja rauhoittavat. Iltapesut, hampaiden harjaus, iltasatu, peittelyt ovat hyviä rutiineja.

 

2. Hengitys ja keskittyminen

Opetelkaa hengittämään syvään. Erilaiset mindfulness-harjoitukset voivat olla hyödyllisiä.

 

3. Ennakoi

Mieti, mistä levottomuus voi johtua? Onko lapsi saanut riittävästi ruokaa, juomaa ja lepoa? Väsymys, jano tai nälkä voivat aiheuttaa levottomuutta. Suunnittele ja rytmitä päivää jo ennakkoon nämä huomioon ottaen. Mieti myös, saako lapsi öisin riittävästi unta, tai pelkääkö lapsi kenties pimeää?

 

4. Vähennä ärsykkeitä

Onko ympäristö hälyisä, onko paljon valoja? Pitkään jatkunut ärsyketulva tekee lapsen usein levottomaksi. Huomioi tämä esimerkiksi tablettien käytössä. Näyttöä tai ruutua ei ole hyvä tuijottaa ennen nukkumaan menemistä. Puhu myös itse rauhallisella äänellä ja himmennä huoneen valoja.

 

5. Kosketa

Kosketuksella on suuri rauhoittava voima. Ota lapsi syliin niin hän usein rauhoittuu helpommin. Myös pään, niskan ja selän alueen silittäminen tyynnyttää lasta.  Jotkut pitävät hieronnasta ja toiset selän painelusta ylhäältä alaspäin.

 

6. Pura energiaa päivällä

Temmeltäkää ulkona päivän mittaan niin, että lapsi saa purettua energiaansa. Myös raitis ilma tekee hyvää. Tällöin illalla rauhoittuminen helpottuu.

 

7. Anna positiivista huomiota

Lapsi tarvitsee positiivista huomiota. Ole läsnä, juttele, kehu ja kuuntele päivän mittaan ja ilmaise lapselle kiintymyksesi. Tällöin hänen ei tarvitse hakea huomiota olemalla levoton.

 

Vinkit Maija Hytti

By | 2018-09-10T19:16:27+00:00 syyskuu 6th, 2018|Vinkit|0 Kommenttia

Jätä kommentti